Aktualności

15-18 kwietnia, sesja plenarna Strasburg

Technologia ratunkowa w nowych pojazdach i rozwój Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej to główne tematy rozpoczynającej się w poniedziałek sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Podczas ostatniej w tej kadencji sesji odbędzie się również debata z premierem Łotwy Krisjanisem Karnisem na temat przyszłości UE. W poniedziałek, europosłowie będą debatować  nad nowymi przepisami UE zapewniającymi lepszą ochronę osobom ujawniającym informacje uzyskane podczas działalności zawodowej, dotyczące nielegalnych lub szkodliwych działań. Głosowanie odbędzie się we wtorek. Funkcje bezpieczeństwa takie jak „inteligentne dostosowanie prędkości” lub zaawansowany system hamowania awaryjnego, będą instalowane w nowych pojazdach od maja 2022 roku. Nowe samochody osobowe, furgonetki, ciężarówki i autobusy będą wyposażone w zabezpieczenia mające ratować życie. Głosowanie nad nowościami zaplanowano na wtorek. Posłowie również we wtorek zagłosują nad większymi prawami dla pracowników. Unormowane zostaną minimalne prawa dla pracowników wykonujących pracę na żądanie, pracę za vouchery lub pracę dla Ubera czy Deliveroo. W środę, jednym z tematów posiedzenia będą poszerzone kompetencje Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej  z których wynika, że kadra straży miałaby liczyć około 10 tysięcy osób. Także na środę zaplanowano debatę o przyszłości integracji europejskiej z łotewskim premierem Krisjanisem Karnisem. Premier Łotwy będzie dwudziestym i ostatnim szefem państwa lub rządu UE. Ostatnim z tematów w czwartkowym głosowaniu będzie ‘InvestEU’. Eurodeputowani opowiedzą się za tymczasowym i częściowym porozumieniem z ministrami UE w sprawie nowego programu, który będzie wspierał inwestycje i dostęp do finansowania w latach 2021-2027.

Od 1 kwietnia nowa efektywniejsza segregacja odpadów w...

1 kwietnia w Krakowie ulegają zmianie zasady segregacji odpadów. Zmiany wynikają z  konieczności dostosowania się do przepisów Unii Europejskiej oraz z potrzeby ujednolicenia zasad segregacji na terenie całego kraju.   Jak powinniśmy segregować odpady wg nowych zasad: NIEBIESKI kosz (PAPIER): opakowania z papieru i kartonu, torby i worki papierowe, gazety i czasopisma, katalogi i ulotki, papier biurowy, zeszyty i książki oraz papier pakowy ŻÓŁTY KOSZ (METALE I TWORZYWA SZTUCZNE):  plastikowe butelki i opakowania po żywności, plastikowe worki, reklamówki, opakowania po środkach czystości, opakowania wielomateriałowe (np. kartony po napojach), metalowe puszki, drobny złom żelazny, niebudowlany styropian ZIELONY KOSZ (SZKŁO): szklane butelki i słoiki po napojach i żywności, szklane opakowania po kosmetykach BRĄZOWY KOSZ (BIO): odpadki warzywne i owoce (obierki), resztki jedzenia (bez mięsa i kości), fusy po kawie i herbacie   CZARNY KOSZ (ODPADY ZMIESZANEJ): zatłuszczony papier, zabrudzone folie, zużyte ręczniki i papierowe chusteczki, papier lakierowany i powleczony folią, art. higieniczne, szkło stołowe, ceramika, porcelana, kryształy, szkło żaroodporne, lustra, mięso, kości i ości    

WYNIKI KONKURSU #TuJetEU- Unia Europejska w mojej gminie

Miło nam ogłosić, że zdobywcą pierwszego miejsca w konkursie #TUJestEU- Unia Europejska w mojej gminie organizowanego przez Posła do Parlamentu Europejskiego Bogusława Sonika został Pan Bartosz Maciaszek, który ukończył test wiedzy z bardzo dobrym wynikiem oraz przygotował film pt. „Unia dla Zakliczyna”. Pozostałymi laureatami konkursu zostają (w kolejności alfabetycznej): Pan Bartłomiej Fitowicz Pani Izabela Kaczmarczyk Pan Jakub Tabiś Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy, a w nagrodę zapraszamy do Brukseli! Wszystkim osobom, które przesłały swoje zgłoszenia do udziału w konkursie prześlemy pocztą zestawy gadżetów. #TuJestEU

25-28 marca sesja plenarna w Strasburgu

Głosowanie nad nowymi przepisami dotyczącymi praw autorskich w internecie, zakaz stosowania tworzyw sztucznych jednorazowego użytku, ograniczenie emisji CO2 z samochodów osobowych, głosowanie nad zakończeniem zmiany czasu z letniego na zimowy i czystszy rynek energii elektrycznej to główne tematy rozpoczynającej się dziś sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. We wtorek posłowie do Parlamentu Europejskiego zagłosują nad nowymi przepisami dotyczącymi praw autorskich w przestrzeni cyfrowej. W wyniku negocjacji prowadzonych przez negocjatorów z Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich osiągnięto tymczasowe porozumienie, które ma na celu zapewnienie, że prawa i obowiązki wynikające z prawa autorskiego będą miały zastosowania również w sieci. Porozumienie ma ułatwić wykorzystanie materiałów chronionych prawami autorskim do badań prowadzonych za pomocą eksploracji tekstu i danych. Również we wtorek posłowie zagłosują nad przepisami tworzącymi konkurencyjny rynek energii elektrycznej. Rynek ma być lepiej przygotowany na ryzyko i dostarczać czystszą energię. Wszystko wskazuje na to, że posłowie przyjmą cztery ustawy związane z rynkiem energii elektrycznej UE i tym samym zakończą prace nad pakietem Czysta Energia dla Wszystkich Europejczyków. Także we wtorek posłowie będą głosować nad propozycją zakończenia praktyki przestawiania zegarów o godzinę wiosną i jesienią, od 2021 roku. Kraje członkowskie, które zdecydują się na trwałe zachowanie czasu letniego, powinny po raz ostatni dostosować zegary w ostatnią niedzielę marca 2021 roku, zgodnie z projektem stanowiska Parlamentu. Natomiast kraje, które wolą utrzymać swój standardowy (zimowy) czas, mogą ostatni raz przestawić zegary w ostatnią niedzielę października 2021 roku. Podczas środowego głosowania posłowie mają poprzeć zakaz stosowania jednorazowych przedmiotów z tworzyw sztucznych. Chodzi przede wszystkim o talerze, sztućce czy plastikowe słomki. Zakaz ma obowiązywać od 2021 roku. Również w środę, poddane pod głosowanie zostaną plany ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z samochodów osobowych i dostawczych do 2030 roku. Posłowie oraz Rada uzgodnili wyższy cel (37,5%) niż zaproponowała Komisji Europejska (30%) zmniejszenia emisji nowych samochodów w Unii Europejskiej, do 2030 roku. Uzgodniono także cel redukcji CO2 dla nowych samochodów dostawczych na poziomie 31% do 2030 roku.

Więcej

Artykuły

Wypowiedzi

Multimedia

Więcej